بنابر اعلام مقامات دولت عراق، این کشور با کمبود شدید گندم مواجه است و ذخایر این ماده غذایی فقط برای یکماه کفایت می‌کند.

عراق فقط برای یک ماه گندم دارد

به گزارش قدس آنلاین، بعد از شروع جنگ روسیه- اوکراین، عراق نیز مانند دیگر کشورهای جهان با کمبود گندم مواجه است. این کشور سالانه بیش از پنج تن گندم نیاز دارد. در گذشته کشاورزی داخلی بخش مهمی از نیازهای این کشور را پوشش می‌داد و واردات این ماده غذایی به عراق به حدود دو میلیون تن در سال رسید؛ اما امروز به دو برابر این مقدار نیاز دارد، چراکه تولید داخلی این کشور به دلیل کمبود منابع آبی مانند گذشته نیست و برخی کشاورزان از کاشت این محصول خودداری می‌کنند.

کنوز مدیا نوشت: مسئله خطرناک این است که بنا به گزارش دیوان نظارت مالی، ذخیره این ماده غذایی فقط برای یک ماه کافی است. وزارت بازرگانی می‌گوید از فصل جاری برای عرضه گندم جهت افزایش ذخایر خود استفاده می‌کند و کمبود این ماده از طریق واردات تامین می‌شود که در بودجه مقرر قانون امنیت غذایی برای این مسئله ردیفی تعیین شده است؛ اما مجلس تا به امروز به آن رای نداده است و گندم داخلی برای بیش از نیمی از نیازها کفایت نمی‌کند.

روسیه و اوکراین تولیدکنندگان و صادرکنندگان اصلی غلات مهم(گندم و ذرت) و روغن‌های گیاهی هستند. اوکراین بزرگترین تولید کننده روغن آفتابگردان در جهان است. منطقه درگیری دو کشور بیش از یک سوم(۳۶ ٪) از صادرات گندم را به خود اختصاص داده است. اتحادیه اروپا و سایر کشورهای اروپایی در میان واردکنندگان برتر روغن آفتابگردان روسیه و اوکراین قرار دارند و آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه نیز مهم‌ترین مشتریان گندم این منطقه به حساب می‌آیند؛ بنابراین بی‌ثباتی در این منطقه بر عرضه غذا در کشورهای واردکننده تأثیر می‌گذارد.

در بحبوحه جنگ روسیه و اوکراین، تولید گندم توسط اوکراین احتمالا با کاهش ۳۵ درصدی مواجه خواهد شد و این موضوع سبب افزایش نگرانی‌ها در ارتباط با کمبود گندم در سطح جهان شده است. تصاویر ماهواره‌ای(از مزارع گندم اوکراین) «شبح افزایش قیمت مواد غذایی و گرسنگی» را در جهان نشان می‌دهد.

پس از آنکه هند صادرات غلات اصلی را ممنوع اعلام کرد، قیمت گندم در بازارهای بین‌المللی افزایش یافت. گفتنی است هند دومین صادرکننده بزرگ گندم در جهان بوده، اما امسال تحت تاثیر تغییرات اقلیمی، دمای هوا در این کشور به شدت افزایش و بارش کاهش یافته است. این امر برداشت محصولات را تحت تاثیر قرار داده است. قبل از اعلام محدودیت صادرات، هند قصد داشت امسال رکورد ۱۰ میلیون تن صادرات گندم را بزند. نارندرا موندی، نخست وزیر هند اعلام کرده بود که این کشور «آماده تغذیه جهان» است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.